Sok gyerek érkezik magas, toxikus stresszel az iskolába. Az idegsejtjeik, agyuk működése eltér az átlagostól, szabályozatlan, ami meghatározza a viselkedésüket, és nehezíti a tanulásukat.
T. 8 éves, de a szókincse olyan, mint egy 18 éves utcagyereké. Dühös, agresszív, dacos. Mindezek mellett mélyen érző, a kis húgát védelmezi. T. látta, ahogy az édesapja megölte az édesanyját. Most a nagymamájával él. Hiperaktív, depressziós és a vérnyomása is magas. Gyógyszereket szed. Néhány reggel, amikor beér az iskolába csak lefekszik a szőnyegre, és alszik.
A traumatizált gyerekeknek szükséges a biztonság, hogy valaki védje őket, hogy megfelelő legyen az érzelmi, szociális és kognitív fejlődésük.
- Csipeszdobás: Amikor beérkezik az osztályba, felírhat valamit egy kis lapra, amit összefog egy ruhacsipesszel, majd a kihívás vagy az ünnep nevű üvegbe dob. Az óra előtt lehetősége van a diákoknak, hogy megosszák az ünnepeiket vagy a kihívásaikat.
- Házi feladat a tanárnak: Létrehozni a bizalmat és az elismerést előfeltétele a tanulásnak. Hatásos stratégia hogy tanárként házi feladatot kérünk a diáktól. Ez a fordított szabály - lehet egyszer egy héten, vagy szükség esetén - segíti a bizalom, a kölcsönösség kiépülését. Olyan szépen tanultál a héten, most én tanulok valamit, amit szeretnél. Tudom, hogy érdekel az autóverseny. Mit szeretnél, mit tanuljak meg belőle, amit elmondok neked hétfőn?
- Kétkezes firkálás: Elősegíti az érzelemszabályozást, fejleszti a szenzoros és a motoros rendszert, ami szükséges a tanuláshoz. Nagy lapra, mindkét kézben íróeszközzel firkáljanak fel és le, majd vízszintesen. Ezután nagy íveket rajzoljanak a lapra, majd nagy köröket, először gyorsan, majd lassan. Végül pontozzák tele a lapot. Rajzolás közben kérdezzük tőlük: Van valami a rajzodban|firkádban, ami emlékeztet rád, vagy valamilyen részedre? Van valami a rajzban, ami nem te vagy? Látsz valamilyen képet a rajzodban? Milyen szó jut eszedben a rajzról? Ez a szó eszedbe juttat valamit magadról, vagy valakiről, akit ismersz?
- Állati szimbólumok: Legyen a gyerekeknek egy állatos képe, vagy figurája. Válasszák azt az állatot, amihez legjobban kötődnek pozitívan vagy negatívan. Legyen egy totemük. Azután írják le az alábbi kérdésekre a válaszaikat, majd osszák meg társaikkal. Melyik az az állat, amit szeretsz, vagy nem szeretsz? Miben hasonlít rád ez az állat? Miben nem? Mi a legjobb tulajdonsága ennek az állatnak? Mi a legrosszabb? Ki van ennek az állatnak a családjában? Kikkel jár együtt? Ha varázsereje lenne, mi lenne az?
Ezek a gyakorlatok elősegítik a kapcsolatot, az érzelemszabályozást és a biztonságos környezetet.
Forrás: https://www.edutopia.org/article/creating-safety-and-attachment-students-trauma?utm_source=facebook&utm_medium=socialflow